Thesszaloniki és Delfi

1989. julius 29, szombat

Zsebemben a diploma, ez az utolso szabad nyar, mielott megkezdodnek a dolgos evtizedek. Irany Gorogorszag. Regota dedelgetett almom eljutni ide, kisiskolas korom ota mindig lenyugoztek a gorog istenek vilagarol szolo tortenetek, no meg a gorog olimpikonokrol keszult rajzok. Utitarsam, Bertram ehhez kepest nemet, de gondor sotetbarna furtjei vannak, igy nekem o is lehet gorog isten. Szerdan korai indulas a Nyugatibol, kellemes utitarsak a fulkeben, vidam fiatalok. A roman es a bolgar szakaszon halalra szekaltak Bertramot, mit keres egy nyugatnemet errefele a vonaton, allandoan elvettek az utlevelet, kinyitogattak a csomagjait, faggattak, nezegettek. A magyar-roman hataron eltartott egy darabig, amig minden utas nevet megneztek a hatarorok egy kiskonyvben, amiben a kitiltottak neve volt felsorolva. A K betubol legalabb 5 oldalnyi nev volt, igy amikor hozzam ertek, azt bongesztek vegig. Szofiaban megvettuk a Thesszalonikibe szolo jegyet, majd leultunk kenyeret es joghurtot falatozni a varoteremben. Szemben velunk idos hazaspar, ok is ugyanezt ettek, ami talan nem veletlen, hiszen a bufe valaszteka adott volt. A bacsikanak joghurtos lett az orra, igy mosolyogva kozoltem Bertrammal: latod, otven ev mulva te is majd ilyen ugyetlenke leszel. Kozben a nenike kiment a mosdoba es egy csinos negyvenes no kornyekezte meg a bacsit egy kerdessel. Bertram jolesoen nyugtazta: igen, de latod, otven is mulva is milyen sikeres leszek a noknel. Egy-egy. Utazas tovabb, a bolgar-torok hataron jo harom orat varakozott a vonat, minden lengyelt tuzetesen megvizsgaltak, sok mostansag a csencseles. Fordult a kocka: mig eddig Bertram volt a csodabogar, most engem meregettek gyanakvoan. Vamarunyilatkozat nem leven, a fenykepezogepem tipusat es gyartasi szamat egyszeruen az utlevelem utolso oldalara jegyeztek fel. Hosszu vonatozas utan vegre megerkeztunk, es elindultunk szallast keresni. Cipeltuk a nehez hatizsakokat vegig a foutcan, de boldogan vigyorogtunk, hogy vegre itt lehetunk. A Hotel Atlantisban talaltunk egy olcso szobat, egyszeru, de tiszta.Tegnap jo kis reggelivel kezdtuk a napot, penzvaltas, telefon haza, majd letudvan a kotelessegeket, kezdodhet a felfedezo korut. A tengerparti setanyon kezdtuk, hogy erezzuk a tenger illatat. Ott all a Feher Torony, ami regen borton volt, no meg Galerius diadalive. Aztan nehany bizanci templomba kukkantottunk be, majd felmasztunk a varosfalakhoz a felsovarosba, ahonnan az egesz kornyek latszik. Es csak beszelunk, beszelunk folyamatosan Bertrammal, mar harom napja megallas nelkul, hiaba, egy eve nem talalkoztunk, annyi mindent el kell mondani, es annyira boldogok vagyunk, hogy ujra egyutt lehetunk. Ejjel annyit nevettunk, hogy ma reggel csak kovalyogunk a faradtsagtol. Ma Kalampakaba vonatoztunk, a Hotel Astoriaban szalltunk meg, es remek kisvendegloben vacsoraztunk. Rablohus krumplival, gorog salata, finom vorosbor, andalito gorog zene. Mar epp indulni akartunk, amikor egy kozepkoru asszonysag felallt az asztalatol es tancolni kezdett. Hamarosan csatlakozott hozza egy fiatal lany, talan a lanya lehetett, nagy-nagy szeretettel, erzessel lejtettek a tancot. Amikor ok leultek egy oreg hazaspar vette at a terepet, a nenike egeszen aprokat lepett a papucsos labaval, majd ujabb vendegek csatlakoztak. Az elol allo tancos vezette a tancot, a masodikkent allo mindig feher kendot fogott, a tobbiek egymas vallaba kapaszkodva. Gyonyoru volt latni a mosolygo, boldog tancosokat, megbabonazva neztuk oket.

1989. julius 30, vasarnap

Reggel 9-kor indult a busz a Meteora kolostorokhoz. Mar tegnap este is lattuk a varost korulvevo lenyugozo sziklakat, alig vartuk, hogy reggel legyen. Felhuztam a kifejezetten erre a celra hozott hosszu szoknyamat, nem engedik be a sortnadragos turistakat. A busz a legnagyobb kolostorhoz, a Nagy Meteorahoz vitt fel minket, koroskorul gyonyoru panorama, minden kanyarban ujabb csodalatos latvany, nem gyoztunk fenykepezni.

A kolostorban az osi konyha tetszett a legjobban, foleg az oriasi ust. Bertram, az edesszaju meg is jegyezte, mennyi csokoladepudingot lehetne ebben fozni es ettol a gondolattol meg sokaig nem tudott szabadulni. A templom freskoi harcokat, oldoklest abrazoltak, kisse kontrasztban a bekes tajjal. Kb egy kilometerre egy masik kolostor all, a Varlaam. Az autoutrol ide is jonehany lepcson kell felkapaszkodni. Az arukat a meg mai is mukodo csorloszerkezettel huzzak fel ide, talan nekunk is konnyebb lett volna azzal feljutni, elvegre regen a szerzetesek is ezzel kozlekedtek. Ujabb hosszu seta es ujabb parszaz lepcso utan ertunk az Ajia Triada kolostorhoz, ide mar joval kevesebb turista maszott fel, igy joval csendesebb, meghittebb volt. A templom falait nem restauraltak, regi, kopott freskokat lattunk, a bejaratnal levo szerzetes pedig mosolyogva nyujtott at egy kekszet nekunk. Hazafele stoppal mentunk, egy fiatal olasz par vitt le minket a varosba, helyesek voltak.

1989. julius 31, hetfo

Hatalmas reggelivel kezduk a napot, kell az energia, no meg napkozben a hosegben ugysincs kedvunk enni. Vonattal Levadiaba, majd onnan tovabb busszal Delfibe. Hat ez nem volt egy joyride. Eleve orakat kellett varni a buszra, aztan megjott a sofor, de koran orultunk: egy orulttel volt dolgunk. Eszeveszett tempoban szaguldott a szerpentinuton, uvoltott a zene, szajaban cigaretta logott, furcsan vigyorgott egesz uton es idonkent gorogul magyarazott nagy hadonaszassal kiserve, amikoris ugye elengedte a kormanyt. Halalsapadtan ultunk egesz uton, meg se mertunk moccani. A taj pedig lenyugozo volt, a Parnasszus hegyei, a koltok hazaja. Delfi hangulatos kisvaros, szinte csak szallodakbol es ettermekbol all. Az ifjusagi szallo tele volt, de talaltunk egy kedves, balkonos, olcso szobat egy motelben. Igazi gorog lakomat csaptunk a Bakhoshoz cimzett fogadoban: szuvlaki, musztaka, gorog salata es voros bor volt a menu.

1989. augusztus 1, kedd

Delfi. A hegyoldalban feherlik az Apollon templom, a szinhaz, a stadion es a kincseshazak romjainak egyuttese. Tudtak ezek a gorogok, hova kell epitkezni, az epitmenyek nagyszeruen illeszkednek a tajba.

A kozelben kis muzeum, a kocsihajto fiu szobraval es egy faragott kovel, amit az okori gorogok a vilag koldokenek tartottak. Bertrammal megittunk fejenkent vagy harom liter vizet a tuzo napon, aztan tovabbindultunk a Kasztalia forrashoz, amibol annak idejen Delfi josnoje, Puthia ivott - es most, ugy ketezer evvel kesobb mi is. Vegul lesetaltunk az Athena Pronaina templom romjaihoz, ahol csak harom szep oszlop maradt meg, igy azokat fotozgattam. Vacsora utan visszabuszoztunk Levadiaba, ujra az orult soforrel, ejjel pedig vonatozas Athenba.

Next part of the Greece trip
Back to my home page

A görög körut következo része